czwartek, 16 stycznia 2014

Projekt Freedom- in the spirit of peace and equality

“FREEDOM- in the spirit of peace and equality”
Projekt wymiany z prywatną szkołą sportową Prolympia
w Virserum (Szwecja)


Projekt jest realizowany w Salezjańskim Gimnazjum w Rumi i w prywatnej szkole Prolympia w Virserum (Szwecja).  Wizyta szwedzkich uczniów u nas miała miejsce w dniach 29.09-04.10.2013. Rewizytę planuje się na wrzesień 2014. Przedsięwzięcie  sfinansowano między innymi ze środków norweskiej Fundacji Folke Bernadotte. Udział młodzieży w projekcie jest bezpłatny. Głównym jego celem jest szerzenie idei Konwencji Praw Dziecka, przeciwdziałanie rasizmowi, dyskryminacji i nietolerancji oraz krzewienie ducha przyjaźni i współpracy młodych Europejczyków. Językiem wiodącym projektu jest język angielski. 




Nareszcie przyjechali! Czyli Freedom w Rumi

Jak przebiegało spotkanie w Polsce?Na początek zajęcia integracyjne poprowadzone w języku angielskim przez panią pedagog Izę Niedzwiedzką oraz panią psycholog Karolinę Bertrand. Przełamaliśmy pierwsze lody!

1. Dużo rozmawialiśmy o historycznych przejawach nietolerancji i łamania praw człowieka. Tu wykład pani  Danuty Radzkiej o totalitaryzmie  na  przykładzie komunizmu w Polsce. Przed wykładem zorganizowano zabawę w „Pociągi” (składające się z trzech osób- wagonów, z których tylko ostatnia miała otwarte oczy i sterowała resztą. Cel: pokazać, jak mogą czuć się obywatele państwa sterowanego totalitarnie). Możecie zobaczyć na youtube, jak nam poszło: Totalitaryzm-zabawa w pociągi 

2. Byliśmy na całodniowej wycieczce. Zwiedziliśmy (z przewodnikiem) były obóz koncentracyjny w Sztutowie





Potem  pojechaliśmy do Mikoszewa na plażę. Naszym szwedzkim znajomym przypadło do gustu polskie piaskowe wybrzeże ( u nich występują głównie skaliste).
Dzenana, May Venke i  Vivian
Peace, LOVE and understanding! ( Johan, Wilma i Felicia)
Hugo z  Larsem…
… a tu w raju :)

Pozostawiliśmy swoje przesłanie do świata…

Julia
Simone

Amanda & Simon

Isak & Anna

Hugo testuje organoleptycznie polski piasek z plaży

Zdaje się, że zabawa była niezła :)

… również dla szwedzkiego grona pedagogicznego ( pani Tina i Emelie)

3. Następnym punktem programu było przygotowanie gry miejskiej po Gdańsku:

Pani Dela wprowadza do zagadnienia gier miejskich

4. Szwedzki uczeń nie wyobraża sobie dnia w szkole bez lunchu, nie mogliśmy więc zawieść podniebień (i żołądków) naszych gości:



   5. Czym jest mural? Tak wyglądały warsztaty z panią Iwoną Skrzoską-Dziewiałtowicz i panem Pawłem Kwiatkowskim:


Znamy już teorię, teraz w grupach polsko-szwedzkich tworzymy własne szkice:


Burza mózgów, co nie, Piotr?

Anna z wyciętym szablonem potrzebnym do stworzenia muralu

A tak powstają nasze murale z przesłaniem do rumian i całego świata :)




Operacja: mural




Jaki by tu wybrać kolor…

Jest ok!

Przesłanie: przyjaźń przełożyło się na ogólną atmosferę tego słonecznego dnia

Agnieszka i May Vanke- potrzebny żółty kolor!


Artysta w poszukiwaniu najwłaściwszego odcienia…


Autorzy po znojach twórczej pracy…


Mur  z ciągiem naszych prac oglądać można na placu zabaw przy ulicy Dąbrowskiego (na tyłach budynku urzędu pocztowego przy ul. Starowiejskiej).

6.   W czwartkowy wieczór mieliśmy wspólną dyskotekę. Tak prezentowali się żółto-niebiescy, tzn. Szwedzi :) 


Postanowiliśmy nauczyć się wzajemnie tradycyjnych tańców naszych ojczyzn. Lekcję poloneza dla Szwedów przeprowadziła pani Joanna Kulas. W parach polsko- szwedzkich tańczyliśmy tak:



Chcecie zobaczyć jak poszło ze szwedzkim „bugg”?!


7 Po zajęciach szkolnych uczniowie udawali się wraz z gośćmi ze Szwecji do domów  i nie tylko…

Piotr i Lars  w pewnej rumskiej restauracji;)

Pani Emelie i Tina również tam zaglądały i korzystając z hot spot, aktualizowały bloga szkoły Prolympia


 8. Ostatniego dnia w programie znalazła się wycieczka do Gdańska z rzeczoną grą miejską. Uczniowie dostali do rąk mapy oraz zadania do wykonania. Cały czas językiem obowiązującym był angielski, bo grupy narodowościowo przemieszane.

W oczekiwaniu na skm

Uwaga, gra rozpoczęta! Kto pierwszy rozwiąże wszystkie zagadki miasta?

Ważna jest umiejętność orientacji w terenie. Dłoń Maćka :)


…lub orientacja ku słońcu- Wilma :)


Grasz z nami?

Wiedzieliście, że Farenheit był gdańszczaninem?

Jeszcze tylko jedno pytanie o Kaplicę Królewską. 

A w samo południe Flash Mob!!! Do jego realizacji pomogła nam się przygotować pani Ewa Szmytkiewicz. Przesłanie: przyjaźń na całej ziemi (nasze splecione ręce opasają symbolicznie glob w  rytm utworu „Imagine” granego przez Zuzię).


Ostatecznie piątek był dniem pożegnania. Kilka pamiątkowych zdjęć jeszcze w murach naszej szkoły:









I na terminalu promowym:



















Do zobaczenia już wkrótce!